A köz érdekében

Közérdek

A 3-as metrót valóban felületi rozsda marja-e, ha valaki három ujját át tudja dugni egy kocsi padlólemezén?

2020. január 10. - Nemes Gábor, önkormányzati képviselő

metro3.jpg

Az M3-as metró felújított szerelvényeinek első három prototípusán kétségtelenül tapasztaltak felületi korróziót – ismerte el az ATV Egyenes beszéd című műsorában Tarlós István korábbi főpolgármester. Valóban felületi rozsda-e, ha valaki három ujját is át tudja dugni a metrókocsi padlólemezén? Mellesleg mindenki csak a három prototípus szerelvény hibáiról beszél, miközben a többin még el sem végezték a megbontásos vizsgálatot. Vajon miért?

Az orosz Metrovagonmas nyerte 2015-ben az M3-as metró egykori szovjet gyártmányú szerelvényeinek felújítását csaknem hetvenmilliárd forintnyi értékben. A kocsik egy részénél azonban súlyos korróziós károkat tapasztaltak. Tarlós István, Budapest korábbi főpolgármestere szerint – aki az ATV Egyenes beszéd című műsorában nyilatkozott csütörtökön – 37 szerelvényt újítottak fel, és a felületi rozsdásodás mindössze az első három prototípust érintette, s a hibát az orosz fél garanciális kötelezettségeinek megfelelően máris javítja.

Tarlós hangsúlyozta, hogy a szerelvényeket nem ő vette át, s nem ő ellenőrizte a gyártási folyamatot, mert a tendert a BKV írta ki, és minden lényeges kérdésben a közösségi közlekedési cég járt el. A volt főpolgármester álláspontja: ha a közbeszerzési eljárás során valami nem volt rendben, annak súlyos következményei lehetnek, miként annak is, amennyiben valaki valótlanul azt sugallja, hogy a BKV-nál és a közlekedési hatóságnál „sok hülye vagy gazember” dolgozott. Ezzel nyilván arra utalt, hogy felelősségre kell vonni azt, aki valótlanul állítja: a felújított – vagy az sem világos, hogy inkább új, de másutt eladhatatlan – szerelvények átvétele körül nem volt minden rendben.

Mindazonáltal Tarlós sem vitatja, hogy ki kell deríteni, milyen mértékű a rozsdásodás, és abból milyen kárai adódhatnak a városvezetésnek – meg az utazóközönségnek. Ám azzal mindjárt árnyalta is a képet, hogy a korábbi főpolgármester a 3-as metrónál hagyta 2010-ben örökül a múlt század hetvenes éveiben készült régi, lerobbant szerelvényeket, amelyekhez érdemben korábban soha nem nyúltak.

De Tarlós szerint 2015-ig nem is tudtak mit kezdeni a helyzettel, mert 2010-ben 73 milliárdos adóssággal vették át a BKV-t. A kormány utána viszont úgy döntött a főváros ellenében –Budapest ugyanis új szerelvényeket akart volna –, hogy csak a felújítást támogatja, és ezzel a korábbi főpolgármester szerint nem lehetett mit kezdeni: vagy leáll a 3-as metró, vagy elfogadják a feltételeket. Emlékeztetett arra is, hogy a közgyűlésben a szocialisták képviselői ugyancsak megszavazták a felújítást.

Lehet persze vég nélkül vitatkozni azon, ki viseli a felelősséget a 3-as metró szerelvényeinek felújításáról szóló döntésért, de a tények makacs dolgok. Nyizsnij-Novgorod városa a Metro Report szaklap szerint írt alá szerződést 2017-ben az orosz Metrovagonmas-szal 23 új metrókocsi vásárlására 1,3 milliárd rubelért, ami egy kocsira vetítve fajlagosan 56,5 millió rubelt jelent. Budapest 2015-ben kötött kontraktust ugyanezzel a céggel 222 felújított metrókocsi vásárlására 69 milliárd forintért, azaz 15 milliárd rubelért, ami egy kocsira számítva 67,5 millió rubel.

Nem nehéz az összehasonlítás: az 56 millió rubel bizony kevesebb, mint a 67 millió. Vagyis Nyizsnij-Novgorod jobban jött ki az üzletből új kocsikkal, mind Budapest a vitatható színvonalon feljavított szerelvényekkel. Hát ez az, amit mindenképpen vizsgálni kellene. Meg azt is érdemes mérlegelni, hogy a más cégektől beszerezhető kétségkívül drágább új, de takarékosabb üzemű, olcsóbban fenntartható járművek vásárlása esetében hosszabb távon nem járt volna-e jobban a BKV.

Meggyőződésem szerint ezek a számítások elmaradtak. Ez legalább olyan fontos kérdés, mint az, hogy milyen mértékű az orosz felújított – új (?), de más piacokon eladhatatlan – metrókocsik rozsdásodásának mértéke. Ha sarkosan akarok fogalmazni, Tarlóst idézve „hülye vagy gazember”, aki felszíni korrózióról beszél.

Hiszen elég megtekinteni a birtokomba került felvételeket, amelyek önmagukért beszélnek. Ne bolondozzunk már: felszíni korrózió, ha valaki mindjárt a három ujját át tudja dugni a rozsdás padlólemezen? Igaz, a volt főpolgármester szerint a képeken a BKV tájékoztatása szerint szétszedett szerelvények szerepelnek, és a szerkezetnek semmi baja.

A hasonlat nyilván sántít, de azért eszembe jutott: ha valaki úgy viszi műszaki vizsgára az autóját, hogy a padlólemezen puszta kézzel is át lehet nyúlni, annak aligha hosszabbítják meg a forgalmi engedélyét. És a metró esetében nem egy négy-öt főt befogadó gépkocsiról, hanem napi sokszázezer utast szállító közösségi közlekedési eszközről van szó.

Ha el is fogadjuk Tarlós érvelését, és tényleg szétszedett metrókocsik szerepelnek a képen,

ke_pernyo_foto_2020-01-10_7_47_37.pngcsak a szerencsének köszönhető, hogy valaki nem alulról böködte a szétrohadt padlólemezt, mert a lyukon akár egy utas is kieshetett volna. Amúgy csaknem teljesen mindegy, hogy a felvételen a felújított vagy már egy hosszú évek óta használatban levő kocsi látható, mert a közösségi közlekedést igénybe vevő polgárok számára teljesen közömbös, miként kerülhet egy metrókocsi ilyen katasztrofális állapotba.

Csak magamat tudom ismételni: ennyire korrodált padlólemez esetén egy személyautót sem lehet üzemben tartani. Ha meg ilyen kocsikat enged napi forgalomba a BKV, akkor még a büntetőjogi felelősség kérdése is felmerülhet. E tekintetben pedig teljesen közömbös, hogy Tarlós annak idején mekkora adóssággal vette át a 3-as metrót.

A bejegyzés trackback címe:

https://jaratindul.blog.hu/api/trackback/id/tr415401820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása