A köz érdekében

Közérdek

Volt egyszer egy Ikarus, lesz helyette kínai raktárbázis (4. rész)

Ez már a buszgyártás biztos vége

2019. október 10. - Nemes Gábor, önkormányzati képviselő

ikarusromok.jpgKínai raktárbázis és összeszerelő üzem lesz az Ikarus-telepen, s emiatt elviselhetetlen mértékben megnőhet a környéken a teherforgalom. A közelmúltban elárverezett gyártelep előző tulajdonosa évekig nem fizetett helyi adót, milliárdos adósságot hagyott maga után. Nem tudni, az önkormányzat mit tett a behajtás érdekében, a részleteket ugyanis egyelőre homály fedi. Ki fogjuk deríteni az igazságot, s azt is, kinek az érdekeit sérti az ügy tisztázása. Jó lenne, ha ilyen fontos ügyekben megkérdeznék a kerület lakosait, s nem a fejük felett döntenének.

Csaknem húsz éve már, hogy bezárt az Ikarus mátyásföldi üzeme Az ország valaha világszerte egyik legismertebb cége, a negyedik legnagyobb autógyártó a múlt század hetvenes éveiben még az Egyesült Államok piacára is képes volt betörni. De ez már csak a dicső múlt: a XVI. kerületi gyártelep sorsa évekkel korábban megpecsételődött, és máig nem tudni, mi lesz a pusztuló romok sorsa.

Az Ikarus a rendszerváltozás előtt természetesen állami vállalatként működött, és a szocialista „táborban” kifejezetten előnyös helyzetbe került, mert a KGST-n belül – a fiatalabbak kedvéért ez volt a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának rövidítése – a buszgyártást Magyarország kapta feladatul. Nem kis részben ennek köszönhető, hogy az Ikarus fénykorában évi 13 ezer autóbuszt gyártott, és ezek zömét az egykori Szovjetunió, illetve az NDK vásárolta meg.

Ez a helyzeti előny azonban a rendszerváltozással megszűnt: a két német állam egyesült, a Szovjetunió pedig felbomlott, ráadásul keleten súlyos gazdasági gondokkal kellett szembenézni. A biztos piacokat tehát az Ikarus elveszítette, így a potenciális vásárlók már bárhonnan vehettek buszokat. Esetleg akár olcsóbban és korszerűbb műszaki tartalommal.

Ami ezután történt, az szinte követhetetlen. Az állami vállalat privatizációja több körben is sikertelennek bizonyult, s végül hiába találtak vevőre, a mátyásföldi üzemet versenyképes eladható termékek hiányában 2000-ben részlegesen be kellett zárni.

Ezt sok kacskaringó előzte meg, mert ismert világcég is pályázott, de utóbb visszalépett. Utána 1999-ben az Irisbushoz – amely a Renault és az Iveco autóbuszgyártó részlegeinek egyesülésével jött létre – került a vállalat, amely attól gyorsan meg is vált. A dízel és elektromos Modulo autóbuszokat előállító, Mátyásföldön működő Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. is csődbe ment tavaly.

De az Ikarusnak talán még nincs vége, mert idén tavaszi a hír: hat év alatt szeretnének hatezer közösségi közlekedésben működő buszt új generációs járművekre – ebből háromezret elektromos meghajtásúra – cserélni egy, a kormány által meghirdetett program keretében. A gyártásban a fehérvári Ikarus is részt vehet.

Széles Gábor, a maradék, már csak Székesfehérvárott működő Ikarus elnöke elmondta, hogy világviszonylatban egyedülálló paraméterekkel bíró elektromos buszt fejlesztettek ki, amely 250 kilométert tesz meg egyszeri feltöltéssel. A tényszerűség kedvéért: tavaly decemberben mutatták be az Ikarus és a kínai CRRC Urban Traffic magyarországi vegyesvállalata, az Electrobus Europe első, kínai-magyar kooperációban készült, tisztán elektromos meghajtású buszát, de hogy ebből mennyi a magyar fejlesztés, azt nem tudni.

Miként azt sem, hogy ebből az elképzelésből mi lesz, de Mátyásföldön ettől még csaknem bizonyosan nem támad fel a buszgyártás. Hanem maradnak a kérdőjelek. A XVI. kerületi polgármester korábban arról beszélt, hogy egy olyan kínai háttérrel rendelkező magyar cég a vevője az Ikarus egykori telephelyének, amely fő tevékenységként elektromos autók összeszerelését végezné a területen, emellett kínai áruk elosztó raktárbázisát hozná létre.

A Mátyásföld és Sashalom határán fekvő iparterület tulajdonosa egyébként a Felikon Kft.-n keresztül a holland Atlas Estate Limited ingatlanbefektető csoport volt, amely 2006-ban és 2009-ben még pályázatokat nyert csarnokfelújításra és inkubátorház fejlesztésre. Ebből nem sok minden valósult meg, hanem a társaság csak milliárdos iparűzésiadó-bevételt hagyott maga után. Ha megválasztanak, ennek is utána fogunk járni.

(Fotó: nic.hu – ez maradt mára az Ikarus telephelyéből.)

A bejegyzés trackback címe:

https://jaratindul.blog.hu/api/trackback/id/tr715215254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása