Lehetőség és feladat – ezt hangoztatta Karácsony Gergely főpolgármester a fővárosi közgyűlés alakuló ülésén kedden. Miután most megválasztottak a BKV igazgatóságának tagjává, magam is ezt vallom: korábbi szakszervezeti vezetőként új lehetőséget és feladatokat kaptam, hiszen a munkavállalók, a közösségi közlekedést igénybe vevő polgárok, illetve a cég érdekeinek képviseletében egyaránt fel kell majd lépnem. Ez nem kis kihívás.
Hosszú évekig az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetőjeként a munkavállalók érdekeit képviseltem a BKV-nál. Most fordult a kocka: XVI. kerületi helyi képviselőként új feladatok várnak rám, és még nagyobb kihívást jelent, hogy a fővárosi közgyűlés kedden a BKV igazgatósága tagjává is megválasztott. Köszönöm a bizalmat, és várospolitikusként, illetve most már a BKV vezetésének tagjaként mindent meg fogok tenni a közösség – a kerület lakosai, a BKV munkavállalói, az utazók, s természetesen a cég – érdekében.
Mindenekelőtt leszögezem: magam is egyetértek az önkormányzatok működésének átláthatósága kapcsán megfogalmazott – Karácsony Gergely által is támogatott – „Ez a Minimum” programmal. Vagyis: a helyhatóságok birtokában levő cégek tegyék közzé aktuális irányítási struktúrájukat, legfőbb döntéshozó testületeik összetételét, szervezeti felépítésüket, stratégiájukat, éves terveiket, céljaikat, szervezeti és működési szabályzatukat.
Az önkormányzati cégek honlapjukon hozzák nyilvánosságra szerződéseik kereshető adatbázisát, a szerződések szövegével, módosításokkal, illetve a szerződéskötést megelőző kiválasztási eljárás legteljesebb dokumentációját. Ugyanakkor legyenek elérhetők a főbb tisztviselők és döntéshozók javadalmazására, jutalmaira vonatkozó adatok, s hozzanak létre antikorrupciós szabályzatot.
Ezek általánoságban megfogalmazott célok, amiket aprópénzre kell váltani. Például a BKV-nál az átláthatóság jegyében is el kell érni, hogy a szolgáltatás színvonala ne csökkenjen, s ennek feltétele a dolgozók tisztességes javadalmazása, illetve a járműpark műszaki színvonalának javítása.
Ha azonban a cég nem jut a tényleges költségeit fedező forrásokhoz, mindez csak álom marad, és ezen az „Ez a Minimum” program sem segít. Az alulfinanszírozás tényét egyébként idén tavasszal a BKV felügyelőbizottsága is megerősítette, felhívva a figyelmet arra, hogy csaknem 13 milliárd forint hiányzik a társaság működtetéséhez.
Szóval lesz feladat bőven. Azt nem tudom, hogy mit sikerül elérnem, viszont ígérem, hogy nem rajtam fog múlni a dolog. Én az egész rendszert ismerem belülről – hiszen voltam többek között buszsofőr és szakszervezeti vezető is –, ezért biztosan tudom, hol szorít a cipő. Együtt tapasztalható a pazarlás és a forráshiány – a gazdálkodás teljes átláthatósága persze segítene tisztázni a viszonyokat –, s azért akarok tenni, hogy a pénzszűke miatti takarékos működtetés összeegyeztethető legyen a város, az utazók és a BKV alkalmazottjainak érdekeivel egyaránt.
Ehhez kérek mindenkitől bizalmat.