A köz érdekében

Közérdek

Kérdések a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése kapcsán

2020. október 19. - Nemes Gábor, önkormányzati képviselő

ke_pernyo_foto_2020-10-19_20_35_20.pngBudapest átadja a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötéséről szóló már elkészült terveket, és a feladatot átveszi a kormányzat – hangzott el a kormány és a Fővárosi Önkormányzat közötti egyeztető, döntés előkészítő fórum, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) múlt csütörtöki ülésén. Kár, hogy erről a projektről legalább tíz éve csak üres szócséplés folyik, az érintett lakók véleményére pedig senki nem kíváncsi.

A HÉV és a metró összekötése bonyolult szakmai feladat és igen költséges megoldás, bár természetesen nem az én dolgom a mérnöki akadályok leküzdésére javaslatot tenni, miközben a magam részéről támogatom a projektet. Azért megjegyzem, hogy a két eltérő üzem összekapcsolását már évtizedek óta ígérgetik, de eddig nem történt semmi.

Kovács Péter kertvárosi polgármester és Szatmáry Kristóf, a XVI. kerület parlamenti képviselője ezzel összefüggésben mind ez ideig számos kérdést kikerült, ezzel is bizonyítva, hogy a fejlesztés iránt kevésbé elkötelezettek, illetve ők sem ismerik a szakmai részleteket. Kovács mellesleg azt sem támogatta a kerületben, hogy nyilvános fórumot szervezzen az önkormányzat a lakosság tájékoztatása érdekében. Egyébként pedig a fideszes polgármesterek között sincs egyetértés.

Az semmikép nem megoldás, hogy az Örs vezér terén az összekötésből fakadó problémákat áthelyezzük Cinkotára. Ráadásul a metró a BKV, a HÉV az állami tulajdona. A két rendszer teljesen eltérő paraméterekkel rendelkezik. Eltérő a padlómagasság, a vontatási feszültség, a biztosítóberendezések és a vonatbefolyásoló rendszerek kialakítása, de különböző az űrszelvény, s így a szerelvények befoglaló mérete, de más az elektromos betáplálás, a vontatási feszültség, hiszen a HÉV 1100 voltot, a metró 750 volton üzemel. Emiatt olyan hibrid szerelvényekre van szükség, amelyek képesek az áramvezető sínről, illetve a felsővezetékről is kinyerni a szükséges energiát, mert a metróban alkalmazott megoldás a felszínen nem alkalmazható. Egyedül a sínpárok nyomtávja ugyanaz.

Az Örs vezér terén a metró átvezetése nagyon költséges és nehezen megoldható, mert már a Pillangó utcai megálló után emelni kellene a pálya szintjét, hogy a szerelvények az Örs vezér terén át tudjanak haladni, ráadásul úgy, hogy a metrót az egyik oldalról a másik oldalra át kell telepíteni. További probléma, hogy a szint megemelése miatt a Pillangó utca után található remízbe a szerelvények behajtása komoly szakmai nehézségeket okozna, hozzátéve, hogy a jelenlegi végállomási becsatlakozást vonalközi becsatlakozás váltaná fel. Amennyiben a föld alatt szeretnék a két hálózatot összekötni, már a Stadionok megálló után föld alá kellene vinni a metrót, ami brutális költségekkel jár.

Arról már nem is beszélve, hogy az összekötés egyik következménye a jelenlegi tervek szerint az lesz, hogy a Rákosfalva megállóig a vonal lakótelepi házak közvetlen közelében az eddigiekhez képest magasvasútként egy emelet magasságban haladna el, ami még tovább rontja az ott élők életminőségét. Ebből akár kártérítési perek is lehetnek. Szatmárynak országgyűlési képviselőként éppen ezért a zuglóiak érdekét is képviselnie kellene, de ezt figyelmen kívül hagyja. Egyébként pedig további probléma lehet, hogy az Örs vezér terére autóbusszal és villamossal érkező utasoknak egy magasvasúti megállón lenne lehetséges az átszállás, ami jelentős kényelmetlenségeket okozhat.

Továbbá a belváros felől metróval érkező utasok mehetnek Kőbánya, Keresztúr, Zugló, Rákospalota, Újpalota felé és természetesen a XVI. kerületbe, illetve Csömör és Gödöllő irányába is. Ez számokban azt jelenti, hogy az utasok mindösszesen 20 százaléka venné igénybe a metrót a gödöllői HÉV vonalán. Csúcsforgalomban a metró 2-3 perces követési távolsággal közlekedik, a HÉV 15 percenként. Persze ott van még a csömöri HÉV is, de a lényeg, hogy a Cinkota felé 2-3 percenként haladó szerelvények sokkal gyérebb utasforgalommal, kihasználatlanul fognak közlekedni. Erre persze lehet mondani, hogy a párhuzamos buszközlekedést megszüntetik. Ebben az esetben azonban számos kiszolgálatlan terület marad. Mi lehet a megoldás?

Kovács és Szatmáry többet foglalkozhatna a XVI. kerületiek érdekeivel. Azon kellene munkálkodniuk, hogy a kertvárosi szakaszon a HÉV a felszín alatt közlekedjen, és azért is kéne lobbizniuk, hogy a HÉV akár a Cinkotai temetőnél is megállhasson. Igaz, a temetőnél javasolt megálló kiépítést egyenesen hülyeségnek tartják, pedig amennyiben az összekötés megvalósul, akkor a metrót a jelenlegi vonalon kialakított megállókon kívül újabbak létesítésével lehet és kell az utazók számára vonzóbbá tenni. Jelenleg ugyanis több olyan megálló is van, amely nem jól megközelíthető helyen található. Bár szó van egy-egy megálló áthelyezéséről, illetve új létesítéséről. Persze lehet hülyeségnek nevezni – legalábbis Kovácsék szerint – egy temetői megállót, akár szakmai megvalósíthatatlanságra hivatkozva, de ebben az esetben az Örs vezér terén elképzelt összekötés is átkozottul nagy hülyeség.

Kovács és Szatmáry nem beszél arról sem, hogy támogatják-e a keresztúri szárnyvonal megépülését, ami a XVI. kerületieknek komoly aggályokat vet fel. A kerület határában elhaladó metró a jelenlegi környezetben súlyos károkat okozna.

Végezetül még annyit: az Örs vezér terén a tervezett beruházáshoz képest körülbelül 1/50-ednyi költségből megvalósítható lenne olyan intermodális csomópont kialakítása – ahol optimális feltételeket biztosítanak a metróval, villamossal, autóbusszal és HÉV-vel érkező utasok átszállásához –, amire számos példa van Európában és Magyarországon is. Ez a szakértők szerint is a legjobb megoldás lehet.

Szatmáry és Kovács talán arra sem tudja a választ, hogyan lehet egyszerre kialakítani a déli HÉV-ek (a csepeli és a ráckevei) bevezetését a Kálvin térig, és ugyanezen időben Kelet-Pesten nekiállni egy nagy építkezésnek? Még ha a pénz meg is lenne hozzá – de nincs! –, hogyan képzelik el a főváros működését, közlekedését röpke 8-10 év alatt, amíg ezek a beruházások folynának?

A lényeg, hogy politikai lózungok helyett érdemi szakmai fórumokon kellene eldönteni, hogy Budapest érdekét mi szolgálja a legjobban.

No, valamiért ezt nem szeretné a fideszes Szatmáry-Kovács duó.

(Illusztráció: BKK / látványterv – magasvasút a lakótelep tövében)

A bejegyzés trackback címe:

https://jaratindul.blog.hu/api/trackback/id/tr1916246748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása