A köz érdekében

Közérdek

Sajnos a gödöllői HÉV és az M2-es metró összekötésének terve úgy tűnik, köddé vált

2021. január 06. - Nemes Gábor, önkormányzati képviselő

1591881145-zqfakd3iy_md.jpgHiába ígéri a kertvárosiaknak a térség fideszes parlamenti képviselője, Szatmáry Kristóf, hogy megvalósítják a gödőllői HÉV és a metró összekapcsolását, ebből a következő jónéhány évben bizonyosan nem lesz semmi. Ez a fejlesztési elképzelés – miközben más HÉV-vonalak felújítása gőzerővel folyik – lassan a feledés homályába merül.

Sajnálatosan mindezideig nem látszik, hogy a gödöllői HÉV és a metró Örs vezér téri összekötése megvalósulhat az EU 2021-2027 közötti költségvetési ciklusában. Szatmáry Kristóf fideszes parlamenti képviselő ugyan rendszeresen posztol saját Facebook-oldalán arról, hogy a kormány zöld utat adott a kertvárosiakat is érintő projektnek, a www.palyazat.gov.hu oldalon ennek egyelőre nyoma sincs. Ugyanakkor a politikus nem saját kormányára, hanem a fővárosra mutogat.

A Népszava birtokába jutott dokumentumok alapján a Mobilitás Operatív Programban (MIOP) 1017,4 milliárd forintnyi keretösszegéből – ez nagyjából tizede a következő uniós ciklusban a Magyarországnak szánt támogatásoknak – a fővárosi közlekedés fejlesztésére mindössze 292 milliárd forintot szánnak. A kiírás szerint a fejlesztések csak „Budapest közigazgatási határán belül” valósíthatók meg. Külön nevesítik a HÉV, a metró és a földalatti szerelvényeinek, a fogaskerekű járműveinek cseréjét, a trolibuszbeszerzéseket, a kishajós közösségi közlekedés, a kerékpárutak fejlesztését.

Miközben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalak felújítását gőzerővel beindította a Budapesti Fejlesztési Központ – írja a G7 internetes portál –, a gödöllői vonal fejlesztésének még az ötlete is szép lassan feledésbe merül. Új szerelvények sem érkeznek erre a vonalra, így nem lehet tudni, hogy az 1980-1983 között gyártott NDK-s HÉV-kocsik meddig maradnak szolgálatban. Itt a több más vonalat érintő beszerzések végére a „legújabb” szerelvények is 40 évesek lesznek, s mire ezek cseréjére sikerül forrást szerezni és új tendert kiírni, betölthetik az ötvenedik évüket.

Így egymással közel párhuzamosan fog működni néhány nagyon magas színvonalú vonal és egy elavult biztosítóberendezésekkel üzemelő, az 1940-es évek műszaki színvonalát képviselő, félszáz éves szerelvényekkel közlekedő HÉV, amelyre nehéz átcsábítani az autósokat – nem úgy tűnik, mintha ez egy átgondolt stratégia része lenne. Mellesleg a Budapesti Mobilitási Terv 2030 címet viselő dokumentumban kiemelet fontossággal szerepel az M2 metró és a gödöllői HÉV összekötése. Ebből is látszik, hogy Szatmáry nem egyeztet saját főnökeivel sem, mert a tervet – amelyről annyit beszélt – egyelőre törölték, és egyetlen fillért sem szánnak a megvalósítására.

(Fotó: MTVA/Jászai Csaba – lassan múzeumba illő jármű a gödöllői HÉV vonalán)

A bejegyzés trackback címe:

https://jaratindul.blog.hu/api/trackback/id/tr1216375086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása